camino-pft-wpis

Od 15 do 28 lipca rozpoczęliśmy naszą wędrówkę „Camino de Santiago” w ramach projektu „Camino­ u korzeni Europy. Tradycja i nowoczesność”. Nasze podróżowanie szlakiem św. Jakuba obejmowało bardzo cenne pod kątem kulturowym oraz religijnym miejsca w Hiszpanii.

Początek naszej podróży po Hiszpanii rozpoczęliśmy 19 lipca w Javier, w którym spędziliśmy 3 wspaniałe dni. Właśnie tu powstała koncepcja naszego flash­mobu, który reprezentowaliśmy na dalszym etapie naszego szlaku. Flashmob promujący Camino Polaco stanowił punkt centralny podczas każdorazowego pobytu w miastach, które były w planie naszego pielgrzymowania po Hiszpanii. Każde wystąpienie promujące nasz polski szlak miało na celu zachęcenie Hiszpanów oraz obywateli innych Państw do przybycia na nasz kujawsko-pomorski szlak św. Jakuba, a zakończone było rozdawaniem folderów w języku angielskim, prezentujących nasz równie bogaty w zabytki i interesujące miejsca szlak. W Javier mieliśmy zaszczyt spotkania się z Panem Konsulem Angelem Tellechea, z którym młodzież mogła porozmawiać w języku hiszpańskim na tematy związane z pielgrzymowaniem oraz szlakiem w naszym kujawsko-­pomorskim województwie. Pan Konsul udzielił nam także wpisu pamiątkowego do kroniki oraz dzięki którego życzliwości ogłoszony został konkurs na najlepszy esej podsumowujący pielgrzymkę do Santiago. Nasz projekt, a w ramach jego propagowanie szlaku Camino Polaco w województwie kujawsko-­pomorskim udało się przybliżyć nie tylko turystom na szlaku hiszpańskim, jak już wyżej wspomniałam, ale także władzom regionu Pampeluna podczas zwiedzania dnia 20.07 tamtejszego Uniwersytetu oraz Muzeum. Miało miejsce spotkanie z Panem Wicedyrektorem Borja Lopez­ Jurado oraz z prof. Jesusem Tanco. Podczas pobytu w Pampelunie swoją obecnością zaszczycił nas również Pan Marszałek Piotr Całbecki, który wraz z nami miał przyjemność uczestniczyć w wykładzie poświęconym promocji Uniwersytetu, którego założycielem i twórcą był św. Josemaria Escriva de Balaguera. Zwieńczeniem zwiedzania Uniwersytetu była wspólna kolacja z wyżej wspomnianymi osobistościami. Pampeluna poza Uniwersytetem słynie także z bardzo znanej i rozpowszechnionej wśród turystów ­ Korridy, czyli rytualnej walki z bykami. Co prawda nie udało nam się być bezpośrednio obserwatorami samej walki byków, jednakże za sprawą ks. Piotra Roszak, który był naszym przewodnikiem po Pampelunie, mogliśmy stojąc na trasie Korridy przenieść naszą wyobraźnię na arenę…

Z cenniejszych miejsc na trasie poza wspomnianymi już Javier oraz Pampeluną było położone w północnej Hiszpanii na skraju Masety Iberyjskiej miasto Burgos, w którym 22 lipca nasza grupa młodzieży zakwalifikowanej do projektu zwiedziła znajdującą się na liście światowego dziedzictwa UNESCO Katedrę Świętej Marii, której budowa rozpoczęła się w 1221 roku. W przeważającej mierze Katedra Świętej Marii jest w stylu gotyckim, choć nie brak jest cennych elementów renesansowych i barokowych. Jest jedyną katedrą w Hiszpanii, która znalazła się na wspomnianej liście jako samodzielna budowla, a nie część starówki. W Burgos zaprezentowaliśmy nasz flashmob, który cieszył się wielkim zainteresowaniem. Turyści po wykonaniu naszej piosenki i rozdaniu folderów promujących nasz szlak Camino Polaco w województwie kujawsko-pomorskim podchodzili do nas pytając nie tylko o sam szlak i możliwość jego przejścia ale robili również z nami pamiątkowe zdjęcia. Właśnie w Burgos spotkaliśmy wielu „Caminowiczów” z Polski przemierzających szlak Jakubowy na rowerach. Docelowym punktem całego wyjazdu był dzień 25.07, a mianowicie przybycie do Santiago, które stanowi końcowy etap szlaku św. Jakuba. W Santiago podobnie jak w Javier, Pampelunie i Burgos promowaliśmy nasz kujawsko-­pomorski szlak. Mieliśmy okazję przyjrzeć się szlakowi, który istnieje już kilka wieków.

Promocja naszego szlaku na całej trasie hiszpańskiej spotkała się z wielkim zainteresowaniem. Mamy nadzieję, że byliśmy w stanie zachęcić wszystkich do przybycia do Polski, do naszego województwa i przeżycia tego co nam się udało osiągnąć będąc „Ambasadorami Camino” w Hiszpanii.